Άνοια: Ποιες τροφές απομακρύνουν τον κίνδυνο

preventing_dementiaΕίτε ένα ηλικιωμένο μέλος της οικογένειάς σας μένει στο σπίτι μαζί σας, είτε βρίσκεται σε μία μονάδα φροντίδας ηλικιωμένων, το πιο σημαντικό πράγμα που χρειάζεται να εξετάσετε είναι η διατροφή του, ειδικά αν πάσχει από άνοια.

Οι περισσότεροι ηλικιωμένοι που έχουν άνοια είναι συνήθως και αυτοί των οποίων οι δίαιτες έχουν έλλειψη ή δεν περιλαμβάνουν καθόλου τις ακόλουθες κατηγορίες τροφών:
* Φρούτα και λαχανικά
* Ψάρια
* Καλά λίπη
Σύμφωνα με Γάλλους επιστήμονες, τα τρόφιμα αυτά αναγνωρίζονται ως οι τρεις κύριες διατροφικές συνήθειες των ηλικιωμένων που μπορούν να τους βοηθήσουν να μείνουν μακριά από την άνοια.
Μόλις ένα ηλικιωμένο μέλος της οικογένειάς σας διαγνωστεί με άνοια, θα χάσει τον έλεγχο πάνω στις συμπεριφορές και τα συναισθήματα του. Αυτό συνήθως προκαλεί επιδείνωση του τρόπου ζωής του. Η άνοια είναι μια πολύ σοβαρή ασθένεια που συχνά έρχεται με τη γήρανση.
Για να βοηθήσετε τα ηλικιωμένα άτομα της οικογένειάς σας να αποφύγουν τα ολέθρια αποτελέσματα της άνοιας, φροντίστε να τους δώσετε τα ακόλουθα τρόφιμα που έχει αποδειχθεί ότι είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικά στην πρόληψη εμφάνισης της νόσου.

Οι αντιοξειδωτικοί και νευροπροστατευτικοί παράγοντες που περιέχονται στα τρόφιμα φαίνεται ότι παρέχουν προστασία κατά της άνοιας. Επιστημονικές έρευνες δείχνουν ότι ορισμένες δίαιτες που είναι πλούσιες σε αντιοξειδωτικά (όπως η μεσογειακή διατροφή) έχουν συσχετιστεί με μικρότερο ποσοστό εκδήλωσης της νόσου Alzheimer και μπορούν να συμβάλλουν στην πρόληψη και θεραπεία της άνοιας. Εξάλλου έρευνες σε ζώα έδειξαν ότι τα διαιτητικά αντιοξειδωτικά ελαττώνουν την εναπόθεση της β-αμυλοειδούς στον εγκέφαλο, την λιπιδική υπεροξείδωδη , τις βλάβες του DNA, την νευροτοξικότητα και την απώλεια νευρώνων, δηλαδή των παραγόντων πού συμβάλουν στην εμφάνιση άνοιας και Alzheimer. Κατά συνέπεια για την πρόληψη της άνοιας συνιστάται η καθημερινή κατανάλωση τουλάχιστον έξι μερίδων φρέσκων φρούτων και λαχανικών, δύο μικρομερίδων λιπαρών ψαριών την εβδομάδα αλλά και ξηρών καρπών, σπόρων, ελαιολάδου, πράσινου τσαγιού και κόκκινου κρασιού. Αυτά επισημαίνονται σε ανακοινώσεις με θέματα «Αντιοξειδωτικές ουσίες και διατροφή στην άνοια» και «Διατροφή και άνοια», που παρουσιάστηκαν στο 6ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο Νόσου Alzheimer και Συγγενών Διαταραχών, που έγινε το Φεβρουάριο του 2009, στη Θεσσαλονίκη. 
Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας, σε ένα δείγμα 8.000 υγιών ατόμων ηλικίας άνω των 65 ετών, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Neurology και έχουν περιληφθεί σε ανακοίνωση με θέμα «Άνοια και διατροφή» που παρουσιάστηκε στο Συνέδριο, οι άνθρωποι που κατανάλωναν ψάρια τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα είχαν 40% χαμηλότερες πιθανότητες να εμφανίσουν άνοια , ενώ η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών μία φορά την ημέρα μείωνε τον κίνδυνο κατά 35%. Ωστόσο η κατανάλωση άλλων τύπων λαδιών που περιέχουν ω-6, όπως το ηλιέλαιο , αντί για ω-3 λιπαρά διπλασίαζε τον κίνδυνο. 
Ο λόγος που οι τροφές αυτές ή τα συμπληρώματα διατροφής μπορούν ενδεχομένως να απομακρύνουν την άνοια δεν είναι γνωστός. Ωστόσο πολλοί ειδικοί υποστηρίζουν ότι τα αντιοξειδωτικά μπορούν να περιορίσουν τη βλάβη στα κύτταρα του σώματος, συμπεριλαμβανομένων των εγκεφαλικών κυττάρων, που είναι αθροιστική κατά τη διάρκεια της ζωής.

Φρούτα και λαχανικά
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι άνθρωποι που τρώνε φρούτα και λαχανικά καθημερινά είναι λιγότερο πιθανό να πάσχουν από άνοια.  Φρούτα όπως βερίκοκα, δαμάσκηνα, κεράσια και μήλα μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο της άνοιας.
Τα σπαράγγια και τα φασόλια αποτελούν επίσης πολύ καλά παραδείγματα λαχανικών. Το σπαράγγι είναι μια καλή πηγή φυλλικού οξέος, το οποίο βοηθά την καρδιά και τον εγκέφαλο να παραμείνουν υγιείς. Το φυλλικό οξύ είναι γνωστό για την ικανότητά του να απομακρύνει τοξικότητες από την καρδιά και είναι απαραίτητο για τη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου. Αλλες καλές πηγές φυλλικού οξέος αποτελούν τα εσπεριδοειδή, το σπανάκι, οι μπανάνες, οι ντομάτες και τα μανιτάρια.

Ψάρια
Σύμφωνα με μελέτες, η άνοια είναι 40% λιγότερο συχνή σε άτομα που τρώνε τακτικά ψάρι. Ο άγριος σολομός για παράδειγμα, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο της άνοιας και της νόσου του Αλτσχάιμερ, καθώς είναι πλούσιος σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, βιταμίνη D και Β12 που είναι αποτελεσματικές για την πρόληψη των νευροεκφυλιστικών νοσημάτων. Οι σαρδέλες και ο γαύρος είναι επίσης τροφές πλούσιες σε ωμέγα-3 και προστατεύουν την καρδιά και τον εγκέφαλο. Κατά την κατανάλωση αυτών των ψαριών συνιστάται οι ηλικιωμένοι να τρώνε επίσης το δέρμα και το λίπος.

Λίπη
Τα καλά λίπη είναι απαραίτητα για την αποφυγή της άνοιας και άλλων σχετικών νόσων. Τα λίπη από ελαιόλαδο, καρύδια ή τόφου είναι παραδείγματα καλών λιπαρών.
Τα καρύδια είναι πλούσια σε λινολεϊκό οξύ και βιοδραστικές ουσίες που βοηθούν στη βελτίωση των γνωστικών και κινητικών λειτουργιών του εγκεφάλου. Σύμφωνα με την έρευνα, η κατανάλωση αρκετής ποσότητας καρυδιών, παρέχει ενισχυμένα οφέλη για την υγεία. Τα καρύδια είναι επίσης πλούσια σε βιταμίνη Ε και φλαβονοειδή που βοηθούν στην καταστροφή των επιβλαβών ελεύθερων ριζών που προκαλούν άνοια.
Από την άλλη πλευρά, ο παρακάτω κατάλογος τροφίμων θα πρέπει να αποφεύγεται για να ελαττωθεί ο κίνδυνος της άνοιας:
* Πλήρες γάλα και γαλακτοκομικά υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά
* Κόκκινο κρέας
* Χοτ ντογκ και χάμπουργκερ
* Μη αλκοολούχα ποτά
* Αλκοόλ
* Ζάχαρη
* Αλάτι
* Τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, βούτυρο και άλλα ζωικά λίπη

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

H διατροφή μετά τον απογαλακτισμό επηρεάζει την πιθανότητα εμφάνισης Κοιλιοκάκης.

Νύχι που μπαίνει στο δέρμα: Τα σωστά βήματα αντιμετώπισης

Κινητό δίπλα στο κρεβάτι: Ποια προβλήματα προκαλεί στον ύπνο