Παντζάρια: Βελτιώνουν ταχύτητα και αντοχή, μειώνουν την πίεση και τον κίνδυνο άνοιας

Ο χυμός παντζαριών αυξάνει τα επίπεδα του μονοξειδίου του αζώτου στον οργανισμό, με αποτέλεσμα να μειώνονται οι ανάγκες για πρόσληψη οξυγόνου και να δημιουργείται λιγότερη κόπωση.

Το μονοξείδιο του αζώτου, γνωστό και ως «νιτρικό οξείδιο», είναι ένα αέριο που παράγεται στο εσωτερικό των αρτηριών, τις διανοίγει, βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος και ελαττώνει την αρτηριακή πίεση.


Ο χυμός παντζαριού, μπορεί να βελτιώσει τις αθλητικές επιδόσεις, λένε επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Έξετερ. Η ίδια ερευνητική ομάδα έχει ανακαλύψει σε προγενέστερες μελέτες της ότι αυξάνει και την αντοχή. Άλλες μελέτες, εξάλλου, έχουν δείξει πως οχυμός παντζαριού μειώνει την αρτηριακή πίεση, μειώνει τον κίνδυνο άνοιας και δίνει στους ηλικιωμένους την ενέργεια που χρειάζονται για να μπορούν να κάνουν τις βόλτες τους εκτός σπιτιού.

Οι ειδικοί αποδίδουν τα ωφέλη αυτά στην υψηλή περιεκτικότητά των παντζαριών σε νιτρώδη άλατα, τα οποία διαστέλλουν τα αιμοφόρα αγγεία, διευκολύνοντας έτσι την παροχή οξυγόνου σε όλα τα όργανα και τους ιστούς, των μυών και του εγκεφάλου συμπεριλαμβανομένων. Τα νιτρώδη άλατα βοηθούν επίσης τους ιστούς να αξιοποιούν καλύτερα το οξυγόνο.

Στη νέα μελέτη, οι ερευνητές του Έξετερ ζήτησαν από εννέα ποδηλάτες να κάνουν αγώνα 2,5 και 10 μιλίων. Πριν ξεκινήσουν, ήπιαν ένα μεγάλο ποτήρι παντζαροχυμό.
Έπειτα από λίγες μέρες, επανέλαβαν τους αγώνες, αλλά αυτή τη φορά είχαν πιει παντζαροχυμό δίχως νιτρώδη άλατα.
Στην πρώτη περίπτωση, ήταν κατά 11 δευτερόλεπτα πιο γρήγοροι στην μικρή απόσταση και κατά 45 δευτερόλεπτα στην μεγάλη.
Εξετάσεις που έγιναν στους ποδηλάτες του Έξετερ έδειξαν πως τα νιτρώδη άλατα επέτρεψαν στους μύες και στην καρδιά τους να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά, σύμφωνα με όσα αναφέρει η δημοσίευση των ερευνητών στην επιθεώρηση «Ιατρική & Επιστήμη στα Αθλήματα & την Άσκηση» (MSSE).
«Είναι η πρώτη φορά που μελετήσαμε τις επιδράσεις του χυμού από παντζάρια σε αγωνιστικό άθλημα και οι βελτιώσεις που επιφέρει μπορεί να κάνουν τη διαφορά σε αγωνιστικό επίπεδο», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής δρ Άντριου Τζόουνς, καθηγητής στο Έξετερ.
Και πρόσθεσε πως το ώφελος δεν περιορίζεται στους αθλητές, αλλά ισχύει και για όσους είναι αδύναμοι εξαιτίας της προχωρημένης ηλικίας ή κάποιων προβλημάτων υγείας.

Μια άλλη ερευνητική ομάδα, στο Πανεπιστήμιο του Σεντ Λούις στην Αμερική, διαπίστωσε ότι οι αθλητές ήταν σε θέση να τρέξουν την απόσταση των πέντε χιλιομέτρων πιο γρήγορα, τρώγοντας παντζάρια πριν τον αγώνα.
Επίσης, άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι ο χυμός των παντζαριών μπορεί να αυξήσει την αντοχή και κάνει τους μυς πιο αποτελεσματικούς.
Η ομάδα του Σεντ Λούις προσέλαβε 11   υγιείς άνδρες και γυναίκες και τους ζήτησε να τρέξει πέντε χιλιόμετρα σε διάδρομο, δύο φορές.
Πριν από την πρώτη διαδρομή, οι εθελοντές κατανάλωσαν ένα μέρος της ψητά παντζάρια, περίπου 200 γραμμάρια   μία ώρα πριν ανέβουν στο διάδρομο.
Πριν από το δεύτερο γύρο, έτρωγαν ένα ισοδύναμο ποσό  μούρων ( cranberries), που επιλέχθηκε επειδή έχει ένα παρόμοιο θερμιδικό περιεχόμενο με το παντζάρι, αλλά χωρίς τα ίδια επίπεδα νιτρικών αλάτων.
Τα αποτελέσματα, που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας, έδειξαν ότι μετά την κατανάλωση του  cranberry, οι δρομείς είχαν κατά μέσο όρο  ταχύτητα 11,9 χιλιομέτρων ανά ώρα, ενώ μετά την κατανάλωση παντζαριών, η μέση ταχύτητα τους ήταν στα 12,3 χιλιόμετρα ανά ώρα.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι δρομείς έδειξαν να είναι σε θέση να επιταχύνουν καλύτερα στο τελευταίο τμήμα της διαδρομής, στην πείπτωση που είχαν φάει παντζάρια.
Συγκεκριμένα, στην έκθεση με τα πορίσματά τους, αναφέρουν: «Κατά τη διάρκεια του τελευταίου 1,1 μιλίου της διαδρομής, η ταχύτητα τους ήταν 5%μεγαλύτερη, μετά την κατανάλωση παντζαριών."
Η επικεφαλής της ομάδας των ερευνητών Μάργκαρετ Μέρφι, έγραψε στο περιοδικό: «Η κατανάλωση των νιτρικών αλάτων, που έχει το παντζάρι βελτιώνει τις επιδόσεις στο τρέξιμο σε υγιείς ενήλικες.
"Επειδή όλα τα  λαχανικά έχει αποδειχθεί ότι έχουν οφέλη για την υγεία, ενώ τα νιτρικά άλατα από άλλες πηγές μπορεί να έχουν δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία, θα ήταν συνετό για άτομα που αναζητούν οφέλη  στις επιδόσεις τους να τρώνε τα νιτρικά άλατα που έχουν τα  λαχανικά, όπως τα παντζάρια."


Ακολουθείστε μας
https://www.facebook.com/themaygeias.gr/
https://www.youtube.com/channel/UCo5rYIdfuG1bLFkAiX0ESDw/featured?nohtml5=False

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Διακοπές με το παιδί: Χρήσιμες συμβουλές. Ο Νίκος Βουδούρης στο τηλεοπτικό ΘΕΜΑ ΥΓΕΙΑΣ (video)

Η πλαστικός χειρουργός Μαρία Σκολαρίκου και o χειρουργός - ορθοπαιδικός Νικόλαος Ροϊδης στο ΘΕΜΑ ΥΓΕΙΑΣ. Το πρόγραμμα μετάδοσης των εκπομπών 5 - 11/10

Πανελλαδική απεργία στην Υγεία σήμερα, 8/6